پاسخ به پرسشهای متداول "ترابرد شماره تلفن همراه"
Mobile Number Portability (MNP)
ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه(Mobile Number Portability)، قابلیتی است که به کاربران امکان می دهد بتوانند با حفظ شماره، اپراتور تلفن همراه خود را تغییر دهند. به زبان ساده تر از این پس شما برای تغییر اپراتور خود، نیازی به تغییر شماره تلفن همراه و اطلاع رسانیهای پس از آن ندارید. بر همین اساس اگر از هزینه، کیفیت، تنوع خدمات و پوشش دهی اپراتور خود راضی نیستید، میتوانید بدون دغدغه تغییر شماره، از سرویس های جذاب و کاربردی سایر اپراتورهای تلفن همراه استفاده کنید.
طرح MNP پیش از بهره برداری تجاری، به منظور ارزیابی دقیق شرایط و پارامترهای مورد نظر و بررسی اشکالات احتمالی، به مدت یک ماه و نیم به صورت آزمایشی اجرا شد. در این بازه زمانی اشکالات نرم افزار و میزان قابلیت اعتماد آن در فرایند اجرا مورد بررسی قرار گرفته و در تعامل با اپراتورهای تلفن همراه ، اشکالات فنی برطرف شد. با تست نسخه نهایی نرم افزار، طرح ترابرد پذیری شماره های تلفن همراه، از شهریور سال ۱۳۹۵ بطور رسمی در کشور مورد بهره برداری قرار گرفت.
ممکن است درباره طرح ترابرد پذیری شماره تلفن همراه ( MNP) سوالات زیر برای شما پیش بیاید.
۱) متقاضیان برای انجام ترابرد شماره تلفن همراه خود چگونه باید اقدام کنند؟
متقاضیان ترابرد شماره میتوانند با مراجعه حضوری به دفاتر امور مشترکین و یا پایگاه اینترنتی اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکهاش را دارند، از شرایط ترابرد شماره مطلع شده و پس از تأیید شرایط و ارائه اطلاعات لازم، درخواست خود را ثبت کنند.
۲) مشترکان پیش از ثبت تقاضا برای ترابرد شماره به چه نکاتی باید توجه کنند؟
• مشترکان سیمکارتهای دائمی برای مهاجرت به اپراتور دیگر، باید بدهی کارکرد خود را پرداخت کنند چون پس از آن، اپراتور فرآیند انتقال را انجام خواهد داد. لذا باید به صورتحساب اولیه اعلام شده از سوی اپراتور فرستنده و پرداخت آن در مهلت ۲۴ ساعت توجه نمایند.
• میزان اعتبار سیمکارتهای اعتباری، بعد از ترابرد صفر میشود لذا مشترکان سیمکارت اعتباری باید اعتبار سیمکارت خود را پیش از ترابرد مصرف کنند.
• هر مشترک برای هر شماره میتواند حداکثر دوبار در سال تقاضای ترابرد شماره داشته باشد.
• برای اولین درخواست ترابرد به اپراتور دیگر، فرد متقاضی میبایست حداقل سه ماه مشترک اپراتور فعلی بوده و از فعالبودن سیمکارت وی نیز سه ماه سپری شده باشد. درخصوص درخواستهای بعدی ترابرد مشترک، تنها فعالبودن سیمکارت (بدون قید بازه زمانی سه ماهه) کافی است.
• شماره مشترک پس از ترابرد تغییر نمیکند.
• پس ازترابرد، مشترک میتواند همانند سایر مشترکین اپراتور جدید (اپراتور پذیرا) از تمامی محصولات و خدمات اپراتور بهرهمند شود.
• سیمکارت دائمی تنها به سیمکارت دائمی و سیمکارت اعتباری تنها به سیمکارت اعتباری امکان ترابرد دارد.
• پس از درخواست ترابرد و تا زمان فعالسازی سیمکارت جدید در اپراتور پذیرا، رومینگ بین الملل و تماس با خارج از کشور برای سیمکارت قبلی مشترکین دایمی مسدود خواهد شد.
• از آنجایی که هر مشترک در هر اپراتور نهایتاً می تواند ۱۰ شماره تلفن همراه (اعم از اعتباری و دائمی) را در اختیار داشته باشد، لذا امکان ترابردپذیری مشترکی که در اپراتور پذیرا ۱۰ سیمکارت دارد، وجود ندارد.
• ارسال پیامک تایید و یا عدم تایید توسط مشترک رایگان میباشد.
۳) آیا مشترکان هر زمان که بخواهند میتوانند متقاضی درخواست سرویس ترابرد شماره باشند؟
دریافت درخواست مشترکین توسط اپراتورها در خارج از ساعات و روزهای کاری، می تواند انجام شود، اما بررسی درخواست ترابرد شماره توسط مرکز مدیریت ترابرد، در ساعات و روزهای کاری یعنی شنبه تا چهارشنبه از ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر انجام می شود.
۴) از زمان درخواست برای انجام ترابردپذیری تا فعال سازی سیمکارت، فرایند ترابرد چقدر زمان خواهد برد؟
این فرآیند از زمان ثبت تقاضای مشترک، برای سیمکارتهای اعتباری حداکثر تا ۳ روز و برای سیمکارتهای دائمی، حداکثر تا ۵ روز انجام میشود.
۵) به درخواست اولیه مشترک برای ترابرد شماره پس از چه مدت زمانی پاسخ داده میشود؟
براساس سند قواعد تجاری طرح ترابردپذیری، پس از ارسال پیامک تأیید توسط مشترک، مرحله تایید اولیه در بازه زمانی ۴۸ ساعته انجام خواهد شد تا چنانچه مشکلات حقوقی و مالی برای انجام طرح، وجود دارد توسط مشترک، حل شود.
۶) در چه شرایطی درخواست مشترک برای ترابرد شماره رد میشود؟
درخواست ترابرد شماره ممکن است به شش دلیل رد شود که در صورت وجود هر کدام از این دلایل اپراتور باید علت رد درخواست را به مشترک اعلام کند. این شش دلیل عبارتند از:
• عدم احراز هویت مانند عدم تطابق مشخصات اعلام شده با مشخصات دارنده شماره؛
• عدم رعایت ترابرد نظیر به نظیر مثل درخواست ترابرد از سیمکارت دایمی به اعتباری و بالعکس؛
• فعال نبودن سیمکارت؛
• احکام صادره از سوی مراجع ذیصلاح؛
• فعال بودن کمتر از ۳ ماه سیم کارت شماره مورد درخواست برای ترابرد (این ۳ ماه به فعال بودن شماره مربوطه با مالکیت یک شخص حقوقی/ حقیقی و تنها برای اولین ترابرد لحاظ می شود)؛
• در صورت دایمی بودن سیمکارت و عدم پرداخت به موقع صورتحساب اولیه صادره از اپراتور فرستنده توسط مشترک (این مورد برای مشترکین اعتباری اعمال نخواهد شد).
۷) در صورت انصراف مشترک از انجام ترابرد، آیا این امکان بازگشت به اپراتور قبلی وجود دارد؟
درصورت انصراف مشترک از درخواست خود در حین مراحل ترابرد، مشترک میتواند تا قبل از شروع فرایند اجرا یعنی ۱۵ دقیقه قبل از قطع سیمکارت قبلی، با مراجعه به اپراتور پذیرا درخواست انصراف خود را اعلام کند. گزینه انصراف برای مشترک از طریق کد رهگیری تا زمان فرآیند اجرا بر روی پرتال اپراتور پذیرا فعال است. درصورت انصراف پس از انجام ترابرد، مشترک میتواند درخواست بازگشت به اپراتور قبلی را با مراجعه به آن اپراتور بعنوان ترابرد جدید انجام دهد. که در این صورت مشترک می تواند بدون محدودیت زمانی به شبکه اپراتور قبلی بازگردد. در صورتی که اپراتور قبلی، اپراتور پایه مشترک نباشد، محدودیت تعداد ترابرد در سال (۲ بار در سال) رعایت می شود.
۸) چه زمانی سیمکارت فعلی قطع و سیمکارت جدید فعال میشود؟
در فرآیند ترابرد، پس از طی مراحل ثبت درخواست و احراز هویت، باید سیمکارت اپراتور جدید به مشترک تحویل داده شود و بعد از آنکه سیمکارت قبلی مشترک، غیرفعال شد، سیمکارت جدید فعال میشود.
۹) مشترک متقاضی دریافت سرویس ترابرد شماره از چه طریقی میتواند سیم کارت جدید خود را دریافت کند؟
نحوه تحویل سیمکارت بنا بر تصمیمات اپراتورها متفاوت است. فرآیند تحویل سیمکارت خام به مشترک، به دو صورت انجام میشود، مشترک میتواند به دفاتر امور مشترکان مراجعه کرده و بعد از ثبت درخواست خود و طی کردن مراحل احراز هویت، سیمکارت جدید را فعال کند و یا اپراتور پذیرا از طریق شرکت پست و یا شرکتهای طرف قرارداد خود، سیمکارت جدید را، پس از احراز هویت، تحویل مشترک دهند تا پس از تایید دریافت، سیمکارت قبلی غیرفعال شود.
۱۰) با ترابرد شماره چه اطلاعاتی از سیمکارت پاک میشود؟
با ترابرد شدن شماره تلفن همراه، تمامی اطلاعاتی که از قبل روی سیمکارت وجود داشت مانند دفترچه تلفن حذف میشود، چرا که تعویض سیمکارت مانند سوزاندن سیمکارت قبلی و دریافت سیمکارت جدید است. علاوه بر اینکه برای سیمکارتهای اعتباری، میزان اعتبار نیز صفر خواهد شد.
۱۱) در سرویس ترابرد شماره تلفن همراه، هزینههای تماس و برقراری ارتباط براساس تعرفههای اپراتور پذیرا یا مقصد محاسبه میشود، با توجه به اینکه در ترابرد پذیری، شماره مشترک تغییر نمیکند، تماسگیرندگان چگونه باید مطلع شوند که شمارهای که با آن تماس میگیرند درون شبکهای است یا برون شبکهای؟
در حال حاضر تمهیداتی در نظر گرفته شده تا مشترک تماسگیرنده در حین تماس، از طریق اپراتور مطلع شود. بدین معنی که در صورتی که شماره تماس گرفته شده ترابرد شده باشد، به شخص تماس گیرنده اطلاعرسانی خواهد شد. بر این اساس اپراتورها موظفند شماره ترابرد شده را به تماس گیرنده اطلاع بدهند تا مشترک بداند شمارهای که با آن تماس میگیرد درون شبکه است یا برون شبکه و هزینههای آن به همان نسبت محاسبه خواهد شد.
۱۲) آیا هزینهها و تعرفههای خدمات پس از ترابرد تغییر میکند؟
بله، پس از ترابرد، مطابق با تعرفههای اپراتور پذیرا (جدید) هزینه های تمامی خدمات محاسبه میشود.
۱۳) متقاضیان استفاده از سرویس ترابرد شماره برای اطلاع از جزییات سرویس و مزایا و معایب آن چه باید بکنند؟
اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند قبل از اجرای ترابردپذیری، جزئیات این طرح و نحوه استفاده از سیمکارت جدید را از طریق درج در پورتال و یا ارایه اطلاعات در دفاتر امور مشترکین برای متقاضیان، اطلاعرسانی کنند. در حال حاضر نیز اطلاعات لازم در قالب راهنما و سوالات متداول در پورتال اپراتورهای تلفن همراه بارگذاری شده است.
۱۴) مشترک چند بار در سال میتواند از سرویس ترابرد شماره استفاده کند؟
دو بار در سال
۱۵) متقاضیان در صورت برخورد با مشکل در فرایند درخواست سرویس ترابرد شماره، چه باید بکنند؟
از آنجایی که اجرای آزمایشی طرح ترابردپذیری به منظور ارزیابی دقیق شرایط و پارامترهای موردنظر پیشبینی شده است لذا در زمان اجرای آزمایشی این طرح ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد متقاضیانی که با مشکل مواجه می شوند در گام اول باید از طریق تماس با مرکز تماس و یا مراجعه به امور مشترکین اپراتور پذیرا، پیگیری لازم را انجام دهند و اپراتور پذیرا موظف است برای رفع اشکالات بوجود آمده اقدام لازم را انجام دهد. در گام دوم میتوانند از طریق تماس با سامانه پاسخگویی ۱۹۵ و یا مراجعه به پایگاه اینترنتی این سامانه به آدرس www,۱۹۵.ir مشکلات خود را منعکس کنند تا پیگیری لازم برای رفع آن صورت گیرد.
۱۶) آیا دارندگان سیمکارت تالیا و منطقه آزاد کیش هم میتوانند از سرویس ترابرد شماره استفاده کنند؟
درحال حاضر چنین امکانی برای اینگونه مشترکان وجود ندارد، ولی ممکن است این امکان در آینده برای این دسته از مشترکان فراهم شود.
ترابرد به همراه اول
ترابرد به ایرانسل
ترابرد به رایتل
منبع: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
*************************************************
سایر لينکهای مفید سایت:
آشنایی با فونواژه
مزایای فونواژه
هر شماره آیتل = یک شغل تخصصی، پایدار و پر رونق
گوشیهای هوشمند (اندرویدی، آیفون و...)، شماره های حروفی آیتل را می شناسند
(شماره گیری سریع دوستان، ارسال آسان پیامک، ...)
فروش ویژه آیتل؛ «طرح الماس»: نام از شما، خرید از ما
به کانال آی تل در تلگرام بپیوندید.
https://telegram.me/iTel_ir